Karma!


Det är något som jag faktiskt tror på, om jag nu tror på något,
Och försöker så gott jag kan att leva upp till,
Men det funkar ju inte så väldigt bra ( NI som känner mej vet hur sjuk jag kan vara )

Men här kommer lite kortfattat om karma iaf;)

Budskapet är enkelt -
 de handlingarna du gör får koncekvenser hur du än gör!
Karma betyder i sannskrift- handling
man lärde om karma i hinduismens tid före Buddhas tid,
Då var det mycket snack om " karmayoga" som är en handlings väg till gud eller " Brahma" .
Men det var först på Buddhas tid som karma fick en speciell betydning,
för en religon som lärer att vi kan nå frälselse genom egen väg -
och inte hoppas på att andra högre "makter"
ska frälsa oss.
Han ville lära oss om att gör vi goda gärningar så slår det tillbaka gott -
 och tvärtom
Buddha sa det som är viktigt och veta om karma i en mening är-
Cetanâ aham bhikkhave, kammam vadâmi
 – munkar, det är intension jag kallar karma!
Många snackar om 3 slags karma -
 god, dålig og neutrall karma. (kusala, akusala, avyâkata)
Karma kan ha tre olika baser, dvs.
 mentala handlingar, verbala handlingar och kroppsliga handlingar.

I och med att jag har skrevit lite om det här idag,
är för att jag har haft en liten diskution om detta
med en vän till mej :)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0